Personal branding – zadbaj o siłę własnego brandu.

admin / Brak komentarzy

Budowanie wizerunku osobistego wbrew pozorom nie należy tylko i wyłącznie do domeny osób sławnych, takich jak politycy czy aktorzy. Personal branding dotyczy każdego
z nas. Markę osobistą budujemy nawet jej nie budując, jak mawiają Amerykanie: ,,Chcąc nie chcąc, celowo i świadomie, czy zupełnie przypadkiem i przy okazji jesteśmy własnymi markami’’
1. Współczesny świat wymusza potrzebę wyróżniania się w tłumie. W dobie Internetu, szybkiego obiegu informacji szukamy sposobu na zauważalność, która może przyczynić się do sukcesów w życiu osobistym i zawodowym. Możemy ją zyskać świadomie zarządzając własnym wizerunkiem. Dzięki sprawnemu funkcjonowaniu wirtualnej przestrzeni i licznym portalom społecznościowym działanie to jest łatwiejsze niż pozornie może się wydawać. Na czym polega personal branding i dlaczego warto się o niego troszczyć? Jak prawidłowo go prowadzić i jakich błędów koniecznie unikać? W czym może pomóc i dlaczego warto o niego zadbać na każdym etapie kariery zawodowej? Odpowiedzi znajdziecie poniżej ?

Czym jest personal branding?

Pierwsze wzmianki o personal brandingu znajdziemy m.in.. w książce ,,Personal branding 2.0’’ Dan’a Schawbel’a. Branding osobisty to proces indywidualizowania i wyróżniania się z tłumu realizowany różnymi kanałami komunikacji, gdzie przedstawiamy spójne komunikaty i własny wizerunek. Działanie to może pomóc ukształtować wizerunek specjalisty w danej dziedzinie, przez co może wspomaga rozwój kariery zawodowej. Ogromnym wsparciem w kreowaniu marki osobistej okazują się więc powszechnie znane portale społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter, a w szczególności LinkedIn to serwisy w których warto budować swoją markę osobistą. Według ogólnodostępnych danych sam Facebook zgromadził już 100 mln użytkowników w mniej niż dziewięć miesięcy, a milion pobrań aplikacji Facebook’a na iPhon’ach uzbierało się w czasie równych dziewięciu miesięcy. Jednak pamiętajmy, że social media to nie jedyne miejsca, które umożliwiają kreowanie marki osobistej. Personal branding można również realizować na blogu i własnej stronie www. Poza tym nie wolno zapominać o tym, że polega on na tworzeniu spójnego i wiarygodnego wizerunku nie tylko on-line, ale także off-line. Marka osobista wykreowana w Internecie ma ogromny wpływ na postrzeganie danej osoby w realnym świecie. To dzięki niej i wywoływanych przez nią konkretnych skojarzeń oraz emocji, powstaje w świadomości osób śledzących wybrane kanały społecznościowe, blogi, vlogi, strony internetowe itp. obraz wizerunku i reputacja ich właściciela. Dlatego dla utrzymania dobrych relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami, lepiej zachowywać komplementarność wizerunku on-line
z off-line.

Jak personal branding może pomóc w karierze?

Błędem jest przedstawianie w sieci swojej osobowości, kompetencji i umiejętności w sposób zakłamany, odbiegający od rzeczywistego wizerunku. Tego typu działanie prowadzi do zawodzenia oczekiwań odbiorców marki osobistej. Badania przeprowadzone wśród szefów wybranych europejskich spółek wskazują, iż aż 40% rekruterów sprawdza potencjał kandydatów na portalach społecznościowych2! Klasyczne CV to obecnie za mało, stało się ono nudne. Warto korzystać z potencjału social mediów. Wiedzą o tym zarówno rekrutujący jak i kandydujący, którzy powinni skutecznie wykorzystywać media społecznościowe, by wyróżniać się z tłumu w pozytywny sposób. Dzięki zbudowaniu silnej marki osobistej można wzbudzić zainteresowanie potencjalnego pracodawcy pokazując swoją wyjątkowość i profesjonalizm na wiele sposobów, a także przekonać go do zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną.. Podczas spotkania pozostaje tylko kwestia udowodnienia, iż rzeczywiście kandydat jest idealnym na dane stanowisko.

Personal branding jako źródło zarobku

Należy podkreślić, iż marka osobista wpływa nie tylko na kwestie zawodowe i budowanie wizerunku eksperta w danej branży lub obszarze kompetencji. Może mieć ogromne znaczenie dla rosnących lub malejących zarobków, a także życia osobistego. Vlogi, blogi, fanpag’e na Facebook’u itp. kanały komunikacji społecznościowej mogą również stanowić źródło zarobku. Przykład stanowią Maffashion lub Anna Lewandowska. Odpowiednio prowadzony personal branding może także pomóc w odnalezieniu partnera lub partnerki na portalu randkowym. Dlatego warto zainteresować się jego budowaniem.

Jak zadbać o dobry personal branding?

Wszystko co robimy w życiu składa się na naszą markę i nie wolno o tym zapominać będąc aktywnym użytkownikiem Internetu. Najlepiej rozpocząć swoją przygodę z personal brandingiem od Facebook’a. Daje on najwięcej możliwości komunikacyjnych, bowiem prawdopodobnie konto na tym portalu ma prawie każdy, a publikowane materiały osiągają całkiem spore zasięgi. Warto połączyć prywatne konto na Facebook’u z fanpag’em, gdzie będziemy mogli również kreować swoją markę osobistą w oparciu o własne zainteresowania, kompetencje, doświadczenia i umiejętności. Dobrym pomysłem jest także założenie bloga. Jest to jedno z lepszych narzędzi do budowania marki osobistej, może stać się pierwszym przystankiem do wielkiej kariery. Blog pomaga budować markę, często staje się jej fundamentem, ale może również stanowić dodatek do strony www.

Wielu popularnych blogerów dzięki blogom zarabia, choć jest to uzyskane wbrew pozorom bardzo ciężką pracą nad poszczególnymi wpisami. Skupiając się na budowaniu marki osobistej głównie ukierunkowanej na rozwój kariery zawodowej dobrze jest skorzystać z portalu LinkedIn, który skupia pokaźne grono specjalistów z różnych dziedzin i często jest odwiedzany przez rekruterów. LinkedIn pełni obecnie rolę wirtualnego CV, dlatego warto zadbać o wysokiej jakości obecność na tym portalu podczas poszukiwania pracy. Dzisiaj dostępnych jest wiele różnych kanałów społecznościowych, konta bez najmniejszego problemu założymy na serwisach takich jak np.: Instagram, Snapchat, Twitter, You Tube, Sildshare, Periscope. Istotny na początku jest wybór nazwy użytkownika. Niekoniecznie musi nią być wszędzie imię i nazwisko, ale warto zadbać o to by była to jak najbardziej naturalna nazwa. Kolejnym ważnym aspektem jest zamieszczenie zdjęcia o dobrej jakości jako avatara. Należy pamiętać, że wszystkie publikowane fotografie powinny przyciągać zainteresowanie, być spójne i zachowywać wymóg wspomnianej wysokiej jakości, ponieważ świadczy ona
o ,,jakości’’ właściciela konta. Koniecznie trzeba wypełnić wszelkie potrzebne informacje na serwisach, które często dotyczą m.in. przedstawienia krótkiego bio, czyli biografii właściciela konta. Publikowane treści, grafiki, zdjęcia powinny być spójne. Spójność pozwala odbiorcom na stu procentową pewność, iż śledzą kanał rzeczywiście należący do danej osoby. Przykładem zachowywania spójności może być umieszczanie na wszystkich kontach społecznościowych tego samego zdjęcia profilowego.

Monitorowanie marki osobistej w sieci

Dzięki monitorowaniu Internetu możemy śledzić, co na nasz temat lub na temat naszego biznesu sądzą internauci. Narzędzia do monitoringu sieci takie jak np. Brand24 lub Google Alert pozwalają na reakcje wobec negatywnych opinii, która ułatwia budowanie profesjonalnego wizerunku. Monitoring może pomóc w wybraniu własnej niszy tematycznej, która pozwoli budować markę osobistą. Dzięki Google Trends można sprawdzić jakie branże
i tematy cieszą się największym zainteresowaniem społeczeństwa i czy nasze zainteresowania znajdują się wśród nich. Taka weryfikacja pomaga zdecydować, czy warto podjąć działalność wkraczającą poza prowadzenie prywatnego konta w serwisie społecznościowym i rozszerzenie marki osobistej o własny biznes oparty na np. hobby.

Błędy w personal brandingu – tego się wystrzegaj!

Istnieje kanon błędów, których lepiej nie popełniać zajmując się świadomym personal brandingiem. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że ma on służyć profesjonalnej autoprezentacji, a nie lansowaniu. Nie warto również opierać się na promocji bez wartości dodanej. Na przykład jeżeli zamieszcza się zdjęcie jedzenia na Instagramie dobrze jest umieścić również przepis, który umożliwi jego przetestowanie obserwatorom. Takie działanie pozytywnie wpływa na wizerunek. Wiele wskazówek na temat tego co robić, a czego koniecznie unikać kreując markę osobistą udzielają Guy KawasakiPeg Fitzpatrick autorzy książki ,,Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Sztuka autoprezentacji w social mediach’’. Ostrzegają oni m.in. przed narażeniem się na śmieszność w przypadku wypowiadania się na tematy,
o których dana osoba nie ma najmniejszego pojęcia. Nie warto również nakazywać swoim obserwatorom konkretnych schematów myślenia lub działania. Nie poleca się kupowania uwag fanów i ich uznania dla publikacji w postaci lajków. Nie będzie to efekt rzeczywistego zaangażowania i zainteresowania, a także docenienia pracy nad jakościowymi wpisami, które są bardzo ważne w social mediach. Odradza się też wszelkiej sztuczności np. im więcej zdjęć na danym blogu czy fanpage’u pochodzi z stock’ów – darmowych banków zdjęć, które mogą zostać użyte przez wielu użytkowników sieci tym gorzej dla jakości przekazywanych treści. Znacznie lepiej odbierane są prawdziwe zdjęcia autora komunikatów.

Podsumowanie

Personal branding ma ogromny wpływ na to co mówią o nas ludzie, dlatego warto starać się
o jego jak najwyższą jakość, którą przejawiają wszystkie działania podejmowane w sieci sygnowane imieniem i nazwiskiem. Dla pozytywnego wizerunku w oczach ludzi, którzy mogą zapewnić nam pracę, zysk, pozytywne rekomendacje warto starać się zamieszczać w serwisach społecznościowych, własnej stronie internetowej, blogu, vlogu itp. kanałach komunikacji internetowej wartościowe treści, budujące profesjonalny obraz autora. Warto pamiętać, że z Internetu nic nie znika i trzeba wystrzegać się tworzenia bardzo negatywnie odbieranej marki osobistej. Dlatego zamiast lansowania lepiej stawiać w personal brandingu na profesjonalną autoprezentacje. W najmniej oczekiwanym momencie może ona pomóc osiągnąć sukces. Lepiej nigdy nie zapominać, że każdy z nas jest marką i wszystko co robimy zarówno on-line jak i off-line, buduje wizerunek w oczach otoczenia.

1 I. Wolyniec-Sobczak, Personal branding – marketingowy wymysł czy skuteczna koncepcja na osiągnięcie sukcesu?, https://marketingibiznes.pl/pr/personal-branding-marketingowy-wymysl-czy-skuteczna-koncepcja-na-osiagniecie-sukcesu/.

2 M. Marzec, Jaką rolę w procesie rekrutacji odgrywają social media, http://www.hrnews.pl/news1.aspx?id=3372.

, , , , , , , , ,
Opublikowano w: Blog
Brak odpowiedzi do “Personal branding – zadbaj o siłę własnego brandu.”

Dodaj komentarz